Sokan emlékszünk még, amikor a Ryanair fapados légitársaság menetrend szerint berepülte repülőterünket, összekötve olyan fapados, úgynevezett ‘hub’ repülőterekkel, mint London-Stansted vagy Frankfurt-Hahn. Itt van nekünk a Hévíz-Balaton Airport, milyen jó is lenne innen Hévízről, 10 perc autózással gépre szállni és elrepülni valahova. És ez nem is egy légből kapott gondolat, meggyőződésünk, hogy nagyon is lenne realitása.

Írásunkkal egy olyan regionális kitörési lehetőségre igyekszünk rávilágítani, ami nem csupán Hévíznek, de az egész régiónak óriási löketet adhatna.

Az épülő sztrádák, elkerülő utak, különböző infrastruktúrális fejlesztések mellett is, ha valaki ma Hévízre szeretne eljutni Budapestről, nincs egyszerű dolga, különösen a balatoni szezon közepén. Pesti dugóban, sűrű M7-es forgalomban 2,5 – 3 órás autóútra is számíthatunk. Ha megnézünk egy környékbeli országban élő családot, akik szeretnének a világhírű Hévízi-tóban megmártózni, még kijózanítóbb eredményre jutunk. Csíkszeredából Hévízre jelenleg alapban csak autóval lehet eljutni, az online útvonal tervező számítása szerint 10 óra és 48 perc alatt. Közösségi közlekedéssel pedig – a vasúti menetrendből kiindulva – a legkedvezőbb opcióval is mintegy 17 órás non-stop utat jelent. Ha nyugat felé tekintünk és mondjuk Budapestről autózunk Münchenbe, akkor az egy ‘laza’ 6 órás és 32 perces autózással letudható. Nyugodtan kijelenthetjük a Hévízhez közeli célpontok (párszáz km) közösségi közlekedéssel vagy akár autóval gyorsan és költséghatékonyan elérhetetlenek. Komoly, népszerű nagyvárosokat több nagy légitársaság rendszeresen repül, ugyanakkor az olyan turisztikailag fontos és népszerű helyek mint Hévíz, kimaradnak a szórásból. Ráadásul napjainkban a leggyorsabb, leginkább költséghatékony és kényelmes utazási forma a repülés. Egy forgalmas reptér minőségi turistákat hoz, ami pedig magával hozza a minőségi befektetőket, ami végül az egész térség fejlődését.

Távolodjunk el picit Hévíztől és nézzük meg miről is van szó

Magyarországon jelenleg a sármellékin és a ferihegyin kívül öt olyan regionális kis repülőtér található, amely üzemel, de semminemű menetrend szerinti kereskedelmi forgalmat nem bonyolít. Ezen repülőterek kisebb nagyobb beruházásokkal alkalmassá tehetők a jelenlegi, meglévő infrastruktúrával regionális kereskedelmi járatok kiszolgálására. Melyek ezek a repterek? 

Győr: Jelenleg az Audi vállalat bonyolít napi szintű utas- és áruforgalmat. A futópálya és a berendezések korszerűek és elégségesek, viszont régóta hiányzik a repülőtérről egy kisebb, de korszerű utasterminál, amely megépítésével a repülőtér komplett légikikötővé válhatna.

Pécs: Jelenleg gyakorlatilag minden rendelkezésre áll a kereskedelmi járat indításhoz, a futópálya, a terminálépület vagyis minden. Egy rövid ideig az Austrian Airlines repült is oda Bécsből.

Debrecen: Ezen a repülőtéren is minden rendelkezésre áll, sőt már komoly utasforgalmat szolgál ki: két A320-as Wizzair repülőgép állomásozik itt, továbbá a Lufthansa repül Münchenbe a Cívisvárosból. 

Kecskemét: A katonai repülőtéren – információnk szerint – hamarosan polgári ‘oldal’ létesül, utasterminállal. 

Békéscsaba: Kisebb beruházással, terminál-, és műszer fejlesztéssel elindítható a kereskedelmi repülés. 

Hévíz-Balaton Airport: Végül a mi Hévíz-Balaton Airportunk szintén minden képességgel rendelkezik a kereskedelmi járatindításhoz. 

Tehát Hévíz mellett 5 olyan kisebb repülőtér is van, ami minimális ráfordítással utasforgalmat tudna bonyolítani és logikus is lenne, hogy ebbe az irányba mozduljanak. Ehhez jöhetnek még azok a környező repülőterek, melyek mind potenciális célpontjai lehetnének egy hévízi bázisú regionális, magyar légitársaságnak: Bécs, München, Prága, Kassa, Krakkó, Kolozsvár, Marosvásárhely, Brassó, Temesvár, Belgrád, Zágráb, Ljubljana, Trieszt, horvát és olasz Adria-parti repülőterek, stb. Elég impozáns lista, belegondolni is örömteli, milyen könnyedén el lehetne jutni mindenhova. Mert ugye a Kárpát-medence egyik sarkából a másikba senki sem kíván 11-12 órát autózni, vagy akár 5-6 órát Münchenbe, hogy felszállhasson mondjuk távol-keleti vagy transzatlanti járatára. Az Erdélyi magyarok pedig legfeljebb Gyulára, vagy Hajdúszoboszlóra zötykölődnek, a távolság és hosszú kényelmetlen út miatt Hévíz, Keszthely, Badacsony, vagy éppen Zalakaros szóba sem kerül.

‘TURBOPROP’ vagyis nézzük meg szomszédaink hogyan repülnek

Szép ívet rajzolnak ki az európai nagy fapados és hagyományos társaságok útvonal hálózatai, de ha jobban beleássuk magunkat, érdekes dolgokra bukkanunk. Az Austrian Airlines belföldön és belföld közeli desztinációkra propelleres, úgynevezett kis 70 személyes ‘turboprop’ gépeket közlekedtet, Grazba, Linzbe, Salzburgba, de még Budapestre is. Dél-keleti szomszédunk, Románia is meglehetősen aktív a rövid belföldi utakban, az Austrianhoz hasonlóan 70 személyes gépekkel szolgálja ki gyakorlatilag minden kereskedelmi repülőterét: a román Tarom ATR 42/72 repülőgépei naponta többször is repülnek Szatmárnémetibe, Kolozsvárra, Temesvárra. A lengyel LOT is kiszolgálja a saját belföldi hálózatán keresztül a lengyel városokat, sőt turboprop gépeivel a városokat közeli külföldi repterekkel is összeköti.
A minta adott, csak legyen ragadós.

Térjünk vissza Magyarországra egy varázsszóval: Decentralizálódás

Hazánkban Budapestnek központi helyzete van minden tekintetben: autópálya hálózat, vasúthálózat, gyakorlatilag minden a fővárosban összpontosul.

A jövő azonban mindenképpen a decentralizáció felé mutat, Magyarországon Debrecen, Győr, Kecskemét, Miskolc, Székesfehérvár elképesztő gazdasági-ipari fellendülésben van és a mi régiónk, Zala megye vezetésével lehet az elkövetkező évek ‘csodagyereke’, aminek első egyértelmű jelei a ZalaZone tesztpályával, vagy a tervezett norvég befektetésekkel minden kétséget kizáróan megmutatkoznak.

Jól látható, hogy a Kormány, a közúti szállítást a vasúti szállítással összekötő úgynevezett intermodális csomópontok fejlesztésének előtérbe helyezésével (lásd korábbi cikkünk a zalaegerszegi intermodiális központ fejlesztéséről), már elindította a decentralizációt (1532/2017 Kormányrendelet). Így kerül majd Zalaegerszegre is modern intermodális teheráru központ, de ugyanígy Debrecenben, Békéscsabán, Kiskunhalason, Győrben is terveznek hasonló korszerű létesítményeket. A repülésben is ‘megtört’ a jég: Debrecen Budapesttől függetlenül elindult. Rendkívül fontos, hogy ez a tendencia ne álljon meg és a repülőtéri oldal mellett a szolgáltatói oldalon is folytatódjon.

Regionális légitársaság a fejlődés záloga

És akkor eljutottunk írásunk, gondolatmenetünk leglényegesebb részéhez:

Jelenleg Magyarországon semmilyen regionális légitársaság nincs jelen, ami a vidéki városokat összekötné egymással, illetve a közeli, közepes ‘hub’ repülőterekkel. Gondoljunk csak bele, milyen áttörést jelentene egy Debrecen-Bécs, egy Hévíz-München, egy Pécs-München, egy Győr-Debrecen, egy Kolozsvár-Pécs, vagy akár egy Marosvásárhely-Hévíz összeköttetés. Üzleti utasok, gyógyulni vágyó üdülők, osztálykirándulók, szakemberek stb. mozgását könnyítené meg egy kis regionális, vidéki repülőtereket menetrend szerint kiszolgáló, karcsú, akár fapados modell alapján működő, 4-5 ‘turboprop’ 50-70 személyes repülőgéppel üzemelő magyar légitársaság.

Meggyőződésünk hogy szükség van egy ilyen kis regionális, menetrend szerint közlekedő légitársaságra Magyarországon,

hogy vidéki repülőtereink tehessék dolgukat, vagyis jelentős, milliárdokat felemésztő beruházások nélkül is bekapcsolják városainkat a nemzetközi légiforgalom vérkeringésébe. Valószínűleg nem lenne hatalmas profit benne, viszont az egyes régiók fejlődésének, az ott élő emberek komfortérzetének, üzleti és turisztikai lehetőségeinek nagyon sokat jelentene. Jó lenne 50 perc alatt Splitben landolnunk vagy Prágában söröznünk. 1,5 óra alatt Münchenbe érni és frissen, jókedvűen átszállni  a távol-keletre vagy akár San Diegoba induló gépünkre. A fáradt, kialvatlan, vezetéstől elcsigázott vörös szemeket pedig nyugodtan elfelejthetnénk. És akkor még az idecsalogatni kívánt befektetőkről szó sem esett. Jó volt eljátszani egy ilyen gondolattal, mert az egész térségnek jót tenne egy Hévíz központú regionális légitársaság, sőt nagyot lendítene a már itt lévő befektetők további tervezett beruházásainak a megvalósulásán is. Hévíz, térségünk, Magyarország illetve a környező országokban élő honfitársaink is megérdemelnének egy ilyen előremutató, minden szempontból pozitív gesztust hazánktól. Középpontban Hévízzel és a Hévíz-Balaton Airporttal természetesen.