Operatív vezető kinevezésével erősíti magyarországi tevékenységét, az egyre aktívabb norvég befektetői csoport.

A Hévíz-Balaton Airporton, mintegy 4,8 milliárd forintos befektetéssel, a nemzetközi pilótaképző központot fejlesztő Közép Európai Légiközlekedési Klaszter (CEAC), a pénteken bejelentette FIRBÁS GYÖRGYNEK, mint a CEAC  operatív szakmai vezetőjének kinevezését. A szakember közvetlenül a klaszter vezetőjének, Stig Eydenek az irányítása alatt végzi munkáját. Legfontosabb feladata a norvég befektetések magyarországi munkafolyamatainak a felügyelete lesz.

Kinevezésének alkalmából a Hungaroringen beszélgettünk Firbás Györggyel, a Külgazdasági és Külügyminisztérium által közösen szervezett V4 Logisztikai Fórumon.

KERUB: A KERUB nevében elsők között szeretnénk gratulálni a Central European Aviation Cluster operatív vezetői pozíciójába történt kinevezésef kapcsán. Azt hiszem, abban egyet érthetünk, hogy a logisztika, szállítmányozás vagy akár az intermodiális központ nem igazán az a fogalom és terület, ami a hétköznapi emberekhez a legközelebb áll. Tudnál erről az iparágról egy kicsit mesélni? Mivel foglalkozol valójában?

FIRBÁS GYÖRGY: Idestova 18 éve dolgozom az iparágban, logisztikusként. Itthon és külföldön – Európa szerte -, sok cégnél megfordultam, különböző szakmai és vezetői pozíciókban. A logisztika talán sok embernek megfoghatatlan fogalom, legtöbben – egyébként helyesen – az utakon közlekedő kamionokra asszociálnak, ha meghallják ezt a kifejezést. De a logisztika ennél azért kicsit tágabb fogalom. A teherszállító hajók, repülőgépek is ide tartoznak. A logisztikának az alapja, az ellátási lánc. Röviden: minden a megfelelő helyen, időben, mennyiségben és költséggel álljon rendelkezésre. Legyen ez gyár, ipar, kereskedelem, vagy akár a háztartások élelmiszer ellátása.

A logisztikának a gyakorlatban 3 fő eleme van: első és legfontosabb az infrastruktúra, második az ezen közlekedő járművek, a harmadik pedig az üzemeltetés.  A logisztikában én elsősorban az áruszállítással és az infrastruktúrával foglalkozom. Üzemeltetéssel kevésbé. Nagyon népszerű fogalom mostanában az intermodalitás. A modalitás, közlekedési ágazatot jelent, pl. vasút, közút, légiút, tengeri út vagyis ahonnan áruk érkezhetnek. És ahol ezek összekapcsolódnak, azokat nevezzük intermodális pontoknak. Magyarul, ahol át lehet rakodni egyik közlekedési módról a másikra: tengeri útról közúti szállításra vagy légútiról vasútira, és így tovább.

A modern logisztikának 4 nagyon fontos alap pillére van:

  1. Tengeri kikötő
  2. Korszerű autópálya
  3. Működő nemzetközi repülőtér
  4. Intermodális központ, konténer terminál

 

KERUB: Akkor megpróbáljuk egy hétköznapi ember fejével értelmezni mindezt: ezek szerint amikor valaki leemel egy külföldi terméket a polcról – de lehet ez akár hazai is, hiszen azt is el kell juttatni az áruházakba – akkor a logisztikai folyamatának köszönhetően teheti ezt meg.  

FIRBÁS GYÖRGY: Igen, a mindennapokban leegyszerűsítve, a gyakorlati oldalt nézve, erről beszélünk. De említhetnénk akár a szülők közötti feladatmegosztást a gyerekek iskolából történő elhozása kapcsán is. Hétköznapokban ezt szokás a gyerekek logisztikázásának nevezni.

 

KERUB: Hogy kerültél a norvég befektetői csapathoz, és mi lesz a feladatod a CEAC operatív vezetőjeként? A pilótaképző központ kapcsán ez mit jelent?

FIRBÁS GYÖRGY: A norvég csapattal úgy kerültem munkakapcsolatba, hogy felkértek egy szakértői feladatra, tanácsadóként: Megfelelő helyszínt kerestek egy tervezett beruházásukhoz. Én kaptam a szakmai feladatot, hogy a norvégok kérése és iránymutatása alapján vizsgáljam meg a működő reptereket, a rajtuk lévő ingatlanokat és a környező településeket. Összesen 7 repteret vizsgáltam meg, ebből a szakmai egyeztetések alapján a norvégok 3 helyszínt választottak ki, akikkel személyesen szerettek volna tárgyalni. A norvég csapat döntése alapján, végül a Hévíz Balaton Airport lett a befutó. Személy szerint nagyon örülök, hogy Magyarországra esett a választásuk, hiszen más országok is szóba kerültek, lehetséges befektetési célpontként. Az eredmény bejelentését követően, személyesen Stig Eyde úrtól kaptam a felkérést, hogy a továbbiakban is számítanának a szakmai együttműködésre velem. Mint a CEAC operatív vezetője kértek fel erre a munkára, én pedig rövid gondolkodást követően úgy döntöttem, hogy elvállalom és felügyelem a magyarországi norvég befektetések munkafolyamatait. Örömmel csatlakoztam ehhez a csapathoz és csak megerősíteni tudom, hogy nagyon jól döntöttem.

KERUB: Mesélnél kicsit arról, hogy a mai naptól mire számíthatunk novemberig? Milyen feladatok várnak megvalósításra, ezek mennyiben érintik a környék mindennapjait, a helyi lakosokat?

FIRBÁS GYÖRGY: Három kulcsfontosságú dolgot emelnék ki:

  1. Szükséges a sármelléki reptér Hévíz oldaláról történő ingatlan, légi és szárazföldi felkészítése, a gépek fogadására. Ezek elsősorban szakmai feladatok. A lakosság ezekből nem sokat fog érzékelni.
  2. November hónapban – a tervek szerint – megérkeznek az első pilóta kadétok az EU területéről, elsősorban a Skandináv régióból. Továbbá a hozzájuk kapcsolódó kiképző gárda, tanárok, trénerek, segítők. Az iskola olyan, mint egy félkatonai szervezet, a kadétok gyakran mutatkoznak majd egyenruhában a környéken. Ezt a lakosság már tapasztalni fogja.
  3. Ezek a diákok kemény kiképzést kapnak, vadonatúj gépekkel fognak repülni. A zaj- és környezetvédelmi terhelés a mostanihoz képest nem fog változni. Nem sugárhajtású JET-ek fognak repkedni Keszthely és Hévíz felett. A hatóságok előre meghatározott légteret jelölnek ki a képzésekhez, ami nem Hévíz felett van. Meggyőződésem, hogy az egész Nyugat-Balatoni régiónak óriási előrelépést és lehetőséget jelentenek majd ezek a beruházások és ennek előnyeit a lakosság is érezni fogja.

 

KERUB: Te leszel a pilóta iskola igazgatója is?

FIRBÁS GYÖRGY: Nem. Az iskolát egy szakember fogja vezetni.

Én a beruházásokért vagyok felelős, aminek első lépcsője ez a pilótaiskola. Az összes további befektetésért is én leszek felelős vagyis a megfelelő környezet, feltételek és körülmények biztosításáért.

 

KERUB: Ezek szerint hosszabb időre rendezkedsz be nálunk Hévízen?

FIBRÁS GYÖRGY: Mindenképpen, és örülök is neki. A norvégokat nagyon korrekt partnernek tartom, kemény és egyenes emberek. Meghoztak egy stratégiai döntést, amit tudatosan, lépésről-lépésre meg fogunk valósítani. Egy sok éves, összetett projektről beszélünk. Egy ilyen iskolát nem lehet ide-oda helyezgetni, amennyiben megvalósul, több évtizedes komoly elköteleződést jelent egy ilyen befektetés a régiónak.

 

KERUB: Mindig érdekes mit gondol valaki, aki nem itt és nem is a környéken született a városunkról, Hévízről? És a régióról? Hévízről mi jut eszedbe?

FIRBÁS GYÖRGY: Mint általában minden értelmiségi, magyar ember, én is nemzeti kincsként tekintek Hévízre és a Hévízi-tóra. De Zala megyéről eszembe jut a Balaton is, ami szintén a nemzeti kincsünk. Ha szavakkal kellene jellemeznem ezt a régiót, ezek jutnak elsőként eszembe: zöld területek, jó levegő, nyugalom, gyerekkori vakációk. Örömmel tapasztalom, hogy a gasztronómia és a szállodai szolgáltatások útján is elindult egy fejlődés, én nagyon szurkolok Hévíznek és a régiónak egyaránt, hogy megfelelő módon tudja pozicionálni magát és ezáltal Európa ékkövévé váljon. Mindent beleadok magyar szakemberként, hogy a munkámmal elősegíthessem ezt a folyamatot.

 

A KERUB szerkesztősége ezúton is további sikereket kíván Firbás Györgynek és mi is szurkolunk, hogy Hévíz és az egész régió felkerülhessen az őt megillető helyre.