Pilótaképző központ, norvégok, 4,8 milliárd befektetés, új időszámítás Hévízen. Számtalan médiumban találkozhattunk az elmúlt hetekben a hírrel, pontosabban a hivatalosan kiadott közleményből átvett száraz tényadatokkal. A KERUB kicsit más szemszögből írt már a témában: megnéztük, hogy  a norvég befektetés milyen pozitív hatással lehet a hévízi lakosokra, a fiatalok munkahely teremtésére, a régió gazdasági fejlődésére, lehetőségeire. Arra törekszünk a szerkesztőségben, hogy hévíziként, a hévízi lakosokat érintő fontos dolgokról minél részletesebben beszámoljunk, saját szemszögünkből értelmezzük azokat, a dolgok mögé nézünk kicsit. Így tettünk a Pilótaképző-Központ kapcsán is.

Május 17-én a norvégok legfontosabb nemzeti ünnepén, az Alkotmány Napján beszélgettünk a norvég Central European Aviation Cluster vezetőjével, vagyis a befektetéseket irányító Stig Eyde-vel. Témáink között szerepelt a már ismert 4,8 milliárdos befektetés, Stig Eyde magyarországi kötődése, Hévíz és a további befektetési tervek.

KERUB: Sokan most hallottak itt nálunk először az Eyde családról. Mesélne nekünk a család hátteréről, életútjának állomásairól, a legfontosabb mérföldkövekről?

Stig Eyde: Az Eyde család eredetileg egy tipikus norvég, hajótársaságot üzemeltető család volt. Az egyik legjelentősebb mérföldkő talán az 1905-ös év volt, amikor is nagyapám, Sam Eyde megalapította a norvég NORSK HYDRO, ELKEM cégeket. Ezzel akkoriban kétségkívül lefektette a mai norvég ipar alapjait. A gyönyörű Rjukan vízesés biztosította a műtrágya gyártás működéséhez szükséges elektromos energiát. A Rjukan vízesésnél épített Vemork erőmű akkoriban a világ legnagyobb vízierőműve volt. Örömmel értesültem róla, hogy tavaly a NORSK HYDRO is megérkezett Magyarországra. Ha jól tudom, jelenleg több mint 1200 alkalmazottja van Székesfehérváron. Sam Eyde egy rendkívüli ember volt. Látogatást tett az orosz Cárnál, volt jegye a tragikus végzetű Titanic hajóra, amit a sorsnak köszönhetően szerencsésen lekésett. A tragédia hírének következtében részt vett  – a mai napig használatban lévő – jéghegy figyelő rendszer kifejlesztésében. Nagyapám később parlamenti képviselő is volt, illetve norvég nagykövetként szolgált az Egyesült Államokban.

KERUB: Magyarország nem Norvégia mellett van, hogy esett a választás éppen Hévízre? Hogyan jött a repülőiskola ötlete?

Stig Edye: Körülbelül 7 évvel ezelőtt, ellátogattunk a feleségemmel egy hétvégére Magyarországra. Béreltünk egy autót és egészen Hévízig utaztunk. Annyira megtetszett mindkettőnknek ez a bájos, nyugodt üdülőhely, hogy később vásároltunk egy gyönyörű szőlőbirtokot nem messze Hévíztől. Nagyon örülünk, hogy így döntöttünk, azóta még több időt töltünk minden évben Magyarországon, Hévízen. Persze már akkoriban kényelmesebb lett volna, ha közvetlenül a sármelléki repülőtérre érkezünk, már akkor elkezdett bennem motoszkálni a gondolat, hogy itt ez a repülőtér és a számos benne rejlő lehetőség. A gondolatot aztán tett követte, ez lesz az új pilótaképző központ.

 

KERUB: Jelenleg is van már gazdasági érdekeltségük itt a térségünkben. Tudna mesélni arról pontosan mivel is foglalkozik a cég és milyen sikerrel teszi ezt?

Stig Eyde: Valóban így van. Egészen pontosan 2016-ban helyeztem át Írországból Magyarországra, a Zala megyei Letenyére a VIKING mobil osztályozó gépek gyártásával foglalkozó EYDEMASKIN AS cégünket. Ez mai szemmel is kitűnő döntésnek bizonyult. A gyártás rendkívül megbízható és az írországinál is jobb minőségben zajlik, már 12 európai országba exportálunk. Ez egy igazi sikertörténet, ezért külön köszönetet érdemel Benkő Lajos gyártásvezető és a teljes letenyei csapat. A Letenyén szerzett üzleti tapasztalatokból merítve egyre inkább azt éreztem, hogy ebben a régióban rengeteg lehetőség van.

 

KERUB: Hévízen és a régióban történő fejlesztések nagyon sok energiát és időt igényelnek, különösen a messzi Norvégiából. Hogy lehet ezt kivitelezni? Van egy helyi csapata, amelyre számíthat az ötletek és projektek megvalósítása terén?

Stig Eyde: Természetesen van egy kitűnő magyarországi csapatunk, akik a napi ügymenetet intézik és segítenek valóra váltani jövőbeli terveinket is. Nélkülük nem lehetnénk sikeresek, ezért rendkívül hálás és büszke vagyok rájuk. Ezt a csapatot Maróthy Tamás irányítja, vele egyeztetjük napi szinten a különböző projekteket, feladatokat. Tamás kitűnő szakember, nagyban megkönnyíti a munkánkat Magyarországon, nagyon elégedettek vagyunk vele. Örülök, hogy együtt dolgozhatunk.

KERUB: A pilótaképző központ bejelentése kapcsán tartott külügyminiszteri sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a központ csupán a kezdet, számos új beruházás várható még. Lehet tudni melyek ezek?

Stig Eyde: Valóban hosszú távra tervezünk a régióban, azonban első ütemben a repülőtérre szeretnénk fókuszálni. Együtt gondolkodunk, ötletelünk a klaszterben található norvég partner cégeinkkel további fejlesztésekről, beruházásokról. A repülőtér mellett érdeklődve figyelem a legutóbbi fejlesztéseket a régióban, elsősorban a ZalaZone tesztpályát, a tervezett és véleményem szerint nagyon fontos intermodális logisztikai központot, továbbá az új M76-os okosutat. Ezek a beruházások számunkra is fontosak lesznek, ezért igyekszem minél inkább megismerni a zalaegerszegi lehetőségeket is.

Jelen pillanatban a folyamatban lévő pilótaképző központ mellett, az alábbi lehetséges fejlesztéseket mérlegeljük.

  • Repülőgép karbantartó bázis
  • Norvég fagyasztott áruk logisztikai elosztó központja
  • Repülőtéri infrastruktúra fejlesztése
  • Logisztikai szolgáltatások és nemzetközi szállítmányozás
  • Air cargo
  • Agrárlogisztika

 

KERUB: Ha már fejlesztésekről, régiókról és sok milliónyi befektetett pénzről beszélünk, mi az Ön víziója, koncepciója térségünkről? Másként fogalmazva, ha előretekintünk mondjuk 10 évet, hogyan látja gazdasági szerepvállalásainak ideális helyzetét/pozícióját itt a térségünkben?

Stig Eyde: Nagyon szeretném, ha 10 év múlva, a mi fejlesztéseinknek is köszönhetően, a Hévíz-Balaton Airport egy nemzetközi színvonalú repülőtérré válhatna. Olyan repülőtérré, ahol kényelmesen, pozitív tapasztalatokkal fordulnának meg a turisták a világ legkülönbözőbb országaiból. A civil repülőjáratok turizmus élénkítő hatása mellett, fontosnak tartom még, hogy a repülőtéren folytatott egyéb tevékenységeink is jelentős bevételt és munkalehetőséget kínáljanak a helyi lakosoknak. Egyszóval azt gondolom, hogy 10 éven belül, nagy fellendülés és fejlődés megy végbe a reptéren és ezáltal az egész térségben.

 

KERUB: Helyi emberek, lakosok szemszögéből nézve miért jó, ha sok befektetés jön a térségünkbe? Vagyis mindez miért jó nekünk?

Stig Eyde: Hévíz jelenleg egy nemzetközileg elismert gyógyüdülőhely, sok helyen ismerik, szeretik. Ahhoz, hogy a jövőben is meg tudja őrizni jelenlegi vonzó imázsát, illetve lépést tudjon tartani a turizmus legfrissebb trendjeivel, mindenképpen szükséges, hogy repülővel is könnyen elérhető legyen.  A repülőtéren tervezett beruházásainkkal, a repülőtér üzemeltetője számára további bevételt generálunk, aminek köszönhetően a repülőtér üzemeltetése minden bizonnyal még könnyebben válik rentábilissá. Egy fejlett repülőtér és gazdasági környezete, ökoszisztémája önmagában minőségi munkahelyeket teremt a helyi lakosoknak, az érkező turisták pedig költéseiken keresztül bevételt generálnak nem csupán a szállásadóknál, de a helyi vállalkozói és szolgáltatóiparban egyaránt.

 

KERUB: Mi az, ami az Ön számára személyesen is a legvonzóbb Hévíz és a régió kapcsán? Mi az a három dolog, ami legjobban megfogta itt nálunk, amire a legszívesebben emlékszik?

Stig Eyde: Nem könnyű három dolgot kiemelni, nagyon sok mindent szeretek Magyarországon. De talán a magyar ételek, a fürdők és a tiszta környezet az, amit kiemelnék.

Vacsora Jan Skute-val, a Scandi Tours vezetőjével

KERUB: Amikor Hévízre és a Balatonhoz látogat, mit szokott csinálni a munkán kívül?

Stig Eyde: Ismerkedem a borászkodás alapjaival. Nekünk norvégoknak a borkészítés egy rendkívül misztikus és érdekes dolog, hiszen nálunk ennek egyáltalán nincsenek hagyományai. Élvezem a napsütést, az éttermek hangulatos teraszain üldögélve telefonon beszélgetek skandináv barátaimmal, nem titkolt vágyam, hogy a fenti fejlesztések mellett a skandináv turistákat is egyre inkább Hévízre és a Balaton környékére csalogassam üzleti partnereim segítségével.